Harfot klanen
 

En bilferie i 1951

   Harfot.dk forside

 

   Harfot klanen

         Liv og levned

               Thorvald Harfot

               En bilferie i 1951

                     15. juli

                     16. juli

                     17. juli

                     18. juli

                     19. juli

                     20. juli

                     21. juli

                     Bilag

         N.I.O.G.T.

 

   Gasværket i Ribnitz

 

   Birthes malerier

 

   Harfots gæstebog

 

Bilferie i Tyskland, 15. - 21. juli 1951

Skrevet af Erik Harfot, 1951

 

15. juli - Start fra Odense.

 

Deltagere.

 

Peter Kristoffersen,
Kitty Kristoffersen,
Elsebeth Harfot,
Erik Harfot.

 

Turen blev foretaget i en Ford Junior.

 

 

Turen blev foretaget i en Ford Junior.

 

     Vi startede fra Odense søndag morgen den 15 juli kl. 6.3o i nogenlunde godt vejr og passerede Lillebæltsbroen kl. 7.3o og kom til Kolding ved 8 tiden hvorfra vi fortsatte videre syd på. Efter at havde passeret Åbenrå, drak vi på Lundtoftekroen morgenkaffe. Herfra gik det så mod grænsen som vi nåede ved lo.3o tiden. Inden vi begav os til told og paskontrollen, fyldte vi tanken op med benzin. Selve kontrollen var hurtig overstået og i øsende regnvejr fortsatte vi mod Hamburg, dog ikke før vi i en lille kiosk lige efter grænsen havde købt de første bananer. Prisen var for et pund l,3o Dm. Efter at have kørt et stykke tid holdt vi frokostpause i en skov. Vi var nød til at spise i vognen, da det endnu regnede. I Rendsburg måtte vi først holde stille et kvarter for et stor gymnastikoptog med flere musikkorps. Da vi så skulle over Kielerkanalen, var broen oppe således at vi også her havde ventetid. Turen var ellers begivenhedsløs og i øsende regn nåede vi endelig frem til Hamburg ved 16.3o tiden.

 

Hamburg, 1951

 

 

     Da det nu gjaldt om at få fat i nogle værelser, henvendte vi os på hovedbanegården til oplysningen. Her var vi heldig og fik anvist 2 værelser i Langereihe lol, pension "Germania", Vi måtte dog først betale en gebyr på o,5o pf, pr. seng. Da vi så efter lidt besvær nåede vor bestemmelsessted, viste det sig, at værelserne var over al forventning. Kun havde de ikke garage. Men lige omkring hjørnet lå der et stort garagekompleks hvor vi fik lov til at stille vognen under. Prisen for garagen var 2,5o Dm. Vor værtsfolk var meget flinke og da vi havde forklaret Dem, at vi ikke havde råd til at nyde noget hos Den men selv havde forplejningen med, fik vi lov til at spise på værelset og ligeledes lov til at koge vand og lave kaffe her. Efter at vi havde gjordt os i stand og udfyldt anmeldelserne gik vi i byen for at se på forretningerne. Det var nu holdt op med at regne, så vi så lidt lysere på tilværelsen. Det var utrolig at se, hvorledes alle forretningerne var fyldt med varer. Der var mange ting, som var meget billigere og bedre end hos os, men der var jo også mange ting som var meget dyrere. På denne tur nåede vi så til banegården igen, hvor vi benyttede lejligheden til at sende nogle kort til slægt og venner.

Hauptbahnhof Hamburg (ukendt årstal)

 

     Banegården var ellers under krigen blevet slemt medtaget, og vi kunne endnu se, at alle glas i taget manglede. Det vil sikkert tage lang tid endnu, før den står i sin gamle skikkelse igen. Lige udenfor banegården var der en nedgang til ubanen. Herfra tog vi så toget ud til Sct. Pauli. Det kostede 25 pf, pr. person men efter kl. 23.oo bliver taksten forhøjet til det dobbelte ligesom ved sporvognen. Da vi var kommet derud, gik vi igennem hele Sct. Pauli og på tilbagevejen kikkede vi ind i Zillertal. Sikkert det pæneste forlystelsessted herude. Entreen kostede 5o pf. og garderobe 25 pf. Et stort tyrolerorkester sørgede for underholdningen og humøret var højt herude. Hver gang musikken var færdig med et nummer, gik de ned i salen og hentede sig en dirigent til næste nummer. Det var ingenlunde en billig fornøjelse at blive udpeget til dirigent, da det kostede en omgang til musikerne. Vi dansede og sang og i det hele tage morede vi os gevaldig her. Der var også mange landsmænd herude og vi fik da en sludder med nogen af dem.

 

Zillertal

 

Ved godt 24 tiden begav vi os på hjemvejen. U-banen var allerede holdt op at køre, så vi måtte tage sporvognen tilbage. Disse kører efter et bestemt tidspunkt kun med en halv times mellemrum, men vi var heldige og måtte kun vente et lille øjeblik og var snart inde ved banegården igen. Herfra spadserede vi så hjem og var glade for, at vi havde fået tag over hovedet. Hermed slutter så den første dag i Tyskland.

 

 

Indtryk.

 

Alle mennesker var flinke og meget hjælpsomme.

Alle biler var af nyere årgange.

Folkevogne var der mange af.

Der køres stærkt i selve byen.

Man må skynde sig, når man skal over gaden. Bilerne tager ikke meget hensyn.

 

< 15. juli - 16. juli - 17. juli - 18. juli - 19. juli - 20.juli - 21. juli - Bilag >

 

Copyright

Alle rettigheder forbeholdes/All Rights Reserved

Antal gæster siden 16. marts 2001: 
hit counter
free web hit counter
Harfot.dk internet