Harfot klanen
 

En bilferie i 1951

   Harfot.dk forside

 

   Harfot klanen

         Liv og levned

               Thorvald Harfot

               En bilferie i 1951

                    15. juli

                    16. juli

                    17. juli

                    18. juli

                    19. juli

                    20. juli

                    21. juli

                    Bilag

         N.I.O.G.T.

 

   Gasværket i Ribnitz

 

   Birthes malerier

 

   Harfots gæstebog

 

Bilferie i Tyskland, 15. - 21. juli 1951

Skrevet af Erik Harfot, 1951

 

16. juli - Turen foregik fra Hamburg over Bremen til Osnabrück.

 

     Efter en god nats søvn var jeg allerede oppe kl. 7.-. Jeg lavede kaffe til os to og gik bagefter på posthuset for at sende en pakke afsted til Gudi, Den kostede l,6o Dm, og var så forsikret til 5o Dm. Da jeg kom tilbage kaldte jeg på familie Kristoffersen. I mellemtiden betalte jeg værelserne. Hvert værelse kostede 8,8o Dm. incl. betjening.

 

Alt blev håndskrevet dengang i 1950'erne, her fra Hotel-Pension Germania i Hamburg.

 

     Efter igen at have drukken kaffe, hentede vi vognen i garagen. Her fik vi udleveret et kort over Nordtyskland til at køre efter. Da vi havde taget afsked med værtinden, kørte vi ned til havnen. Ved nedgangen til elbtunnellen parkerede vi bilen og gik en tur "an die Brücken", Vi tog et billede.

 

An den Brücken

(Elsebeth, Peter og Kitty)

 

     Desværre havde vi ikke tid nok til at foretage havnerundfarten. Selve havnen var meget ødelagt og man kunne se, at på den anden side af Elben, hvor alle de store fabriker har ligget, lå det hele endnu hen i ruiner.

 

Havnens modsatte side henlå stadig som ruiner.

 

Vi tog nu med elevator ned i elbtunnellen. 3 store elevatorer sørger for, at bringe biler - cykler - fodgænger m.m. op og ned. Man kan også ad trapper komme ned i tunnellen. Selve tunnellen består af 2 selvstændige kørebaner. Det hele var meget interessant og mærkværdig nok, havde nedgangen ikke lidt nogen overlast under krigen.

 

Elbtunellen ved Landungsbrücken i St. Pauli ligger 21 m under højvande og har en længde på 450 meter.

 

     For rigtig at få et overblik over Hamburg, tog vi op i Sct. Michaeliskirkens tårn. for tiden højeste punkt i Hamburg. Med elevator kørte vi fra 1 sal op til toppen ca. 32 etager. Prisen for at køre op var 8o pf. pr. person. Her oppe havde vi en pragtfuld udsigt over byen. Ved klart vejr skulle man kunne se sig omkring i en radius på 5o km. Der var opstillet skilte med navnene på alle de bekendteste bydistrikter som pegede i den retning, hvor disse ligger. Et stort nordpil er anbragt på gulvet, således, at man kan orientere sig, hvor verdenshjørnerne ligger. Selve tårnet af kirken har ikke taget skade, hvorimod selve kirkeskibet var helt ødelagt. Håndværkerne var dog allerede i gang med at få kirken restaureret, ødelæggelsen af Hamburg kunne man rigtig få øjet på her oppe fra. Store tomme pladser overalt viser, at her før i tiden har stået store beboelsesejendomme. Selve ruinerne så man ikke mere, da alt allerede var ryddet til side. Hamburg er i gang med at blive bygget op igen. Efter således at havde nydt udsigten, tog vi med elevatoren ned igen og begav os til bilen. Det kostede 5o pf, for parkeringen.

 

Turistbilleder fra Hamburg (ukendt årstal).

 
    Vi startede så fra Hamburg ved 13- tiden, for at køre til Bremen ad autostradaen. Selve kørebanen var meget ujævn og det er sikkert slidtagen af den store trafik, der daglig kører her. Flere overføringsbroer lå stadig bombet hen. Vi holdt hvil på halvvejen og spiste frokosten. Selve køreturen blev efterhånden noget ensformig, men vi nåede dog frem til Bremen ved 15 tiden. Ved banegården parkerede vi vognen og gik så i byen. Meget var også her ødelagt og opbygningsarbejdet var her endnu langt tilbage i forhold til Hamburg. De fleste bygninger stod endnu i ruiner.
 
Ford Junior ved Haupbahnhof Bremen.
 
Vejret var nu strålende og da vi endnu skulle køre til Osnabrück, fortsatte vi fra Bremen ved 17- tiden. I udkanten af byen fik vi den første tyske benzin fyldt på. Prisen var 67 pf. pr. liter.

 

     Selve turen til Osnabrück foregik i strålende solskin og kl. 21- nåede vi så frem til byen. På fremmedhjemmet var vi heldigt at få 2 værelser. Selve hjemmet var indrettet i en barak. Vognen fik vi lov til at stille udenfor på fortovet. Vi fik varm vand og glas med kande og lavede så selv te og spiste til aften. Denne aften gik vi tidlig i seng så snart vi havde spist.
Hermed sluttede så feriedag nr. 2.

< 15. juli - 16. juli - 17. juli - 18. juli - 19. juli - 20.juli - 21. juli - Bilag >

 

Copyright

Alle rettigheder forbeholdes/All Rights Reserved

Antal gæster siden 16. marts 2001: 
hit counter
free web hit counter
Harfot.dk internet